۴۴۰۱۰۶۷۶(021)

۴۴۱۱۹۷۹۲(021)

ارف کودکان

ارف کودکان برنامه ی دوره ارف کودکان بر اساس توانایی کودکان و بر مبنای علاقه مندی های آنها و در تناسب کامل با سن آنها طراحی شده است. در دوره ارف کودکان مفاهیم اساسی و بنیادین موسیقی به صورت دلخواه کودک و به نحوی که برای کودک جذاب و اشتیاق آور باشد ، تدریس می شود.
برای اطلاع از زمان کلاس های ارف کودکان در آموزشگاه موسیقی کمان با تلفن های تماس و سایر راه های ارتباطی ما در تماس باشید.
ارف کودکان در آموزشگاه کمان، دوره ارف کودکان به صورت کلاس ارف کودکان ، آموزش ارف کودکان را آغاز نموده است.

خدمات ارف کودکان

ارف کودکان   قانون از قديمي ترين سازهاي ايراني است كه توانايي بيان گوشه هاي موسيقي ايراني را دارد ولي متاسفانه مدت مديدي است كه در سرزمين ما ناشناخته مانده ، در حالي كه در كشورهاي همجوار سالهاست كه از اين ساز استفاده شده است . ساخت این ساز را نیز به ابونصر فارابی نسبت داده اند. تقريبا از نيم قرن پيش تاكنون، موسيقي دانان ايراني به اجراي اين ساز روي آورده اند ، اما با وجود اينكه زمينه كار اينان بر نغمه هاي موسيقي ايراني مبتني بوده است ، به دليل تقليد ناآگاهانه از روش و سبك نوازندگي موسيقي عربي، اين پندار اشتباه به وجود آمده كه ساز قانون عربي است و آن را بايد به شيوه عربي نواخت، حال آنكه اين سبك در قانون نوازي ، علاقه مند به موسيقي ايراني را فرسنگها از شناخت اصول و ظرايف اين ساز كه كاملا با موسيقي ايراني منطبق است، دور مي سازد. آموزشگاه موسیقی کمان این افتخا را دارد تا با برگزاری دوره های آموزش ساز قانون، قدمی در احیا و گسترش آموزش این ساز اصیل ایرانی بردارد.

ارف کودکان   تنبور از سازهای زهی ایرانی است که در آن سیم‌ها از روی دسته‌ای بلند و کاسه‌ای عبور کرده‌ و با ضربه انگشتان به صدا درمی‌آید. تنبور بسیار به ساز سه تار شباهت دارد. به همین دلیل برخی از افراد که به صورت تخصصی با آلات موسیقی ایرانی آشنا نیستند، توانایی تمییز دادن آن هارا از یکدیگر ندارند. تنبور، دارای شخصیتی عرفانی و حماسی است و این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده می‌شود. این ساز در طول سیر و سفر تاریخی و فرهنگی تنبور در نقاط و نواحی مختلف نام‌ها و شکل‌های متفاوتی پیدا کرده است. تنبور دارای شکمی گلابی و دسته‌ای دراز است که روی آن از ۱۰ تا ۱۵ پرده بسته می‌شود. دسته این ساز مانند سه تار، بر سر ساز متصل است و سر آن در حقیقت ادامه دسته است که روی سطوح جلویی و جانبی آن، هر یک دو گوشی کار گذارده شده که سیم‌ها به دور آنها پیچیده می‌شوند. سیم‌های تنبور ۴ عدد و معمولاً به فواصل مختلف کوک می‌شود. این ساز معمولاً بدون مضراب و با انگشت نواخته می‌شود.

مطالب تخصصی آموزشگاه موسیقی کمان در زمینه ارف کودکان

ارف کودکان   گوشی‌های ساز قانون و سنتور سازهای قانون و سنتور، هردو دارای گوشی‌هایی هستند که یک سر سیم به دور آن‌ها پیچیده می‌شود و با فرو کردن کلید کوک در گوشی و چرخاندن آن سیم‌های ساز قانون و سنتور را کوک می‌کنند. گوشی‌های سنتور در کلاف سمت راست است و ۷۲ میله از جنس فولاد یا فلزات ضد زنگ نصب می‌شود که در ردیف‌های ۴تایی (۱۸ ردیف ۴تایی) کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. گوشی ساز سنتور دارای یک سوراخ است که یک سر سیم داخل آن فرو می‌رود و اضافه‌ی سیم به دور گوشی پیچیده می‌شود. این در حالی است که گوشی‌های ساز قانون از جنس چوب و به شکل میخ هستند که یک سر آن به شکل هرم است و سر دیگرش باریک است و به صورت عمودی در سطح افقی چوب در سمت چپ ساز قرار می‌گیرد. کلید کوک قانون و سنتور و آشنایی با تفاوت آن‌ها کلید کوک ساز سنتور یک وسیله فلزی (قسمتی که در دست قرار می‌گیرد ممکن است چوبی یا پلاستیکی هم باشد) به شکل T است و در انتهای آن سوراخ کم عمقی وجود دارد تا بتواند برای کوک کردن ساز در گوشی قرار بگیرد. کلید کوک سنتور برای کوک کردن در دست راست نوازنده قرار می‌گیرد و به چپ و راست می‌چرخد. ساز قانون هم یک کلید کوک ۱۰ سانتی متری دارد که یک سر آن سوراخی به اندازه سر پهن گوشی ساز قانون ایجاد شده است. کلید کوک قانون برای کوک کردن در دست چپ نوازنده قرار می‌گیرد و به چپ و راست می‌چرخد. شیطانک شیطانک در ساز سنتور دو قطعه چوب باریک به اندازه قاعده‌ی ذوزنقه ساز است که در هر دو طرف صفحه‌ی رویی ساز نصب می‌شود و روی آن شیار‌های کم عمقی به فاصله‌ی یک میلی متر از یکدیگر وجود دارد تا سیم‌های ساز از روی آن‌ها عبور کند. در طول شیطانک یک مفتول فلزی هم با همان طول نصب می‌شود تا سیم‌ها پس از عبور از شیار از روی آن‌ها بگذرد تا در چوب ساز فرو نرود و صدای ساز شفاف شود. در ساز قانون هم این قطعه چوبی باریک یا همان شیطانک وجود دارد و بین پرده گردان‌ها و گوشی‌ها در سمت چپ ساز قرار می‌گیرد. سیم‌گیر در بدنه‌ی سمت چپ ساز سنتور ۷۲ (به تعداد سیم‌های ساز) مفتول فلزی (ساچمه) در ردیف‌های چهارتایی نصب شده اند که گره یک سر سیم‌ها به آن‌ها می‌پیچد. سیم یا جعبه‌ی گره‌های ساز قانون در کلاف جانبی سمت راست است که توخالی است و گاهی در متحرک دارد که گره وتر‌ها داخل این قسمت قرار می‌گیرند سپس از سوراخ‌های تعبیه شده بیرون می‌آیند و از روی خرک عبور می‌کنند.

ارف کودکان   صفحه‌ی رو صفحه‌ی روی ساز سنتور، معمولا دو گل مشبک برای خروج صدا وجود دارد و روی صفحه دو ردیف نه تایی از خرک نصب می‌شود که از هر خرک چهار سیم می‌گذرد. اما در ساز قانون این ساختار متفاوت است. در صفحه‌ی رویی ساز قانون هم شبکه‌هایی چوبی برای خروج صدا ایجاد می‌کنند؛ اما در ساز قانون در سمت چپ آن ۲۷ پرده گردان و ۸۱ گوشی قرار دارد و در سمت راستش یک خرک نصب می‌شود که زیر خرک چهار تکه پوست مستطیلی شکل قرار دارد. این تفاوت عمده ساز قانون با ساز سنتور است. پل‌های درون جعبه‌ی صوتی هر دو ساز قانون و سنتور، پل‌هایی استوانه‌ای دارند که به شکل یک قطر مداد معمولی بین صفحه‌ی رو و زیر نصب می‌شود. این پل‌ها فشار وارد بر صفحه رویی را تحمل و کنترل می‌کنند تا صفحه نشست و تغییر شکل نداشته باشد. خرک خرک سنتور اما یک قطعه چوب استوانه‌ای به ارتفاع دو و قطر یک و نیم سانتی متر است. یک طرف خرک پهن و مسطح است که روی صفحه قرار می‌گیرد و طرف دیگرش دارای یک شیار باریک و کم عمق است که یک مفتول فلزی روی آن قرار می‌گیرد و سیم‌های ساز از روی مفتول عبور می‌کنند تا در چوب خرک فرو نروند و صدای شفاف تری ایجاد شود. سنتور ۹ خرک در سمت راست و ۹ خرک در سمت چپ دارد (مجموعا ۱۸ خرک) که از هر خرک یک گروه چهارتایی سیم عبور می‌کند. و اما خرک قانون یک تیغه‌ی باریک چوبی به طول تقریبی ۳۵ سانتی متر (کمی کوچکتر از عرض قانون) و ارتفاع ۲ سانتی متر است. خرک قانون به صورت یکسره به کمک چهار پایه‌ی چوبی کوچک روی سطح پوست‌ها نصب می‌شود و کلیه‌ی سیم‌های ساز قانون از روی آن عبور می‌کنند. اما در ساز قانون به جای مفتول فلزی، روی خرک یک استخوان باریک قرار دارد که سیم‌ها از روی استخوان عبور می‌کنند و از فرو رفتن سیم در چوب خرک جلوگیری می‌شود.

ارف کودکان   تعدادی از ساز‌ها در جهان هستند که به دلیل ظاهر مشابهی که دارند، تمایز و تشخیص آن‌ها از یکدیگر گاهی سخت می‌شود. برای مثال می‌توان به ساز‌های تار و سه تار، ساز‌های ویولن و ویولا، ساز‌های سنتور و قانون اشاره نمود. از نظر ظاهری این ساز‌ها یکسان به نظر می‌رسد، ولی با یک نگاه موشکافانه‌تر متوجه خواهیم شد که هر کدام سازی مستقل هستند که مشخصات و ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. ما در این مطلب دو ساز سنتور و قانون را مورد بررسی قرار می‌دهیم و مشخصات و تفاوت‌های آن‌ها را بگوییم. این مطلب را به طور کامل دنبال کنید. تفاوت سنتور و قانون در چیست؟ سنتور و قانون هر دو سازی زهی- زخمه‌ای هستند. یعنی ارتعاش و تولید صدا در آن‌ها از طریق ضربه زخمه (یا مضراب) بر سیم انجام می‌شود. سنتور و قانون هر دو از اجزایی با جنس چوب و فلز ساخته شده اند که اکثر آن‌ها دارای نامی مشابه و ظاهری متفاوت هستند. برای مثال هر دو ساز دارای خرک هستند، ولی ساختمان خرک سنتور با خرک قانون کاملا متفاوت است. در ادامه تک تک اجزای تشکیل دهنده‌ی سنتور و قانون را معرفی می‌کنیم و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اجزای تشکیل دهنده ساز سنتور و قانون و تفاوت های آنها جعبه‌ی صوتی جعبه‌ی صوتی ساز سنتور شامل دو صفحه به شکل ذوزنقه متساوی الاضلاع است که به کمک چهار کلاف جانبی به هم وصل می‌شوند در حالی که جعبه‌ی صوتی قانون از دو صفحه به شکل ذوزنقه قائم الزاویه است که با کلاف‌های چهارگانه جانبی به هم وصل می‌شوند.

ارف کودکان   ساز قانون ازجمله معدود سازهای ایرانی است که احیای آن در دوران معاصر مدیون بانوان موسیقی کشورمان است. اولین آنها سیمین آقا رضی محسوب می‌شود که امروز شاگرد خلفش، پریچهر خواجه، راهش را ادامه می‌دهد و اتفاقا در جشنواره موسیقی فجر نیز روی صحنه خواهد رفت. متاسفانه درباره نقش بی‌بدیل سیمین آقارضی در احیای این ساز قدیمی ایرانی آنگونه که باید و شاید سخن نگفته‌اند. در این گفتگو که با پریچهره خواجه، نوازنده قانون، انجام شده درباره این ساز و نقش «سیمین قانون ایران» و همچنین اجرای وی در جشنواره موسیقی فجر گفتگو کرده‌ایم. پریچهر خواجه (نوازنده قانون و استاد دانشگاه) درباره اجرایی که قرار است با همراهی بهنام معصومی (نوازنده تنبک) در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر داشته باشد، گفت: ما روز جمعه ۲۹ دی اجرایی را از ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهیم کرد. من قطعاتی را در دستگاه چهارگاه نوشته‌ام که آنها را اجرا می‌کنم و در بخشی از برنامه نیز هم بداهه‌نوازی خواهم کرد. این اجرا به دونوازی ساز قانون و تنبک اختصاص دارد که در این اجرا آقای بهنام معصومی نوازندگی تنبک را برعهده دارد. در واقع مجموعه قطعاتی را با عنوان‌های «طلیعه»، «شفق» و «آذرخش» برای ساز قانون ساخته‌ام که آنها را اجرا می‌کنم و در کنارش به بداهه‌نوازی نیز می‌پردازم. وی درباره نحوه ورود خود به عرصه موسیقی نیز گفت: من سال ۱۳۶۷ وارد هنرستان موسیقی دختران شدم و جزو اولین فارغ‌التحصیلانی در این زمینه هستم که طی هفت سال این دوره را گذرانده‌ام. سال ۷۴ وارد دانشگاه هنر شدم و در سال ۷۸ در رشته موسیقی موفق به اخذ مدرک شدم. در سال ۱۳۸۱ نیز در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی وارد دانشگاه هنر شدم و در سال ۸۳ درسم را تمام کردم. در حال حاضر نیز عضو هیئت علمی دانشگاه هنر هستم. می‌توان گفت در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اولین ورودی و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر با ساز قانون هستم. خوشبختانه امروز در دانشگاه‌های مختلف دانشجویانی در زمینه ساز قانون دارم. وی همچنین درباره سیمین آقارضی (نوازنده مطرح ساز قانون) عنوان کرد: خانم سیمین آقارضی اولین تکنوازساز قانون به شیوه ایرانی بودند و بعد از ایشان نوازندگان دیگری نیز پا به این عرصه گذاشتند. من به مدت ۱۵ سال شاگرد مستقیم خانم سیمین آقارضی بودم. در دهه پنجاه ایشان نوار کاستی با عنوان «قانون سیمین» ضبط و منتشر کردند که همه پدربزرگ ها و مادربزرگ‌های ما و تمام هم‌نسلان ما با این نوار کاست زندگی کردند. در واقع ایشان اولین کسی هستند آلبوم تکنوازی قانون را منتشر کردند و در این زمینه نیز صاحب تالیفاتی بودند. پریچهر خواجه درباره احیای ساز قانون ایرانی توسط سیمین آقا رضی گفت: پیش از خانم سیمین آقا رضی ساز قانون به شیوه عربی در موسیقی بازاری و بزمی و پاپ استفاده می‌شد اما در موسیقی ردیف دستگاهی جایگاهی نداشت. قبل از ایشان، آقای مفتاح که بورسیه فرهنگ و هنر سابق بودند در زمینه ساز قانون کار می‌کردند. ایشان به کشورهای عربی رفتند و در زمینه ساز قانون تحقیقاتی انجام دادند و به کشور برگشتند و یک کتاب آموزش ساز قانون هم نوشتند. آقای مفتاح یکی دو کار هم با آقای بنان به صورت ضبط خصوصی و اجرای سلو دارند. اما سطح نوازندگی آن زمان در ساز قانون آنقدر پیشرفته نبود که امروز است. قبل از آقای مفتاح هم رحیم و جلال قانونی بودند که در شیراز دستی در هنر داشتند. ولی همه اینها در زمان خودشان قابل ستایش بود و شاید امروز نتوانیم مقایسه‌ای بدون در نظر گرفتن زمان داشته باشیم. با این حال خانم سیمین آقارضی نوازنده درجه یک و «ویرتوز» بودند و ساز قانون را به شیوه ایرانی و تکنیکال به گوش شنونده‌ها رساندند. بعد از ایشان هم خانم ملیحه سعیدی در این زمینه کار کردند. قدر همه این افراد را باید قدر دانست. این موزیسین در ادامه افزود: کسانی که تاریخ را به خوبی مطالعه کرده‌اند، می‌گویند قانون سازی بوده که فارابی در کتاب «موسیقی الکبیر» آن را جزو سازهای مطلق به حساب آورده است. ساز قانون نیز در ابتدای پیداش خود به این شکل امروزی‌اش نبود و در طول تاریخ به تکامل رسیده و در این مسیر بسیاری از ملت‌ها روی آن کار کرده‌اند. اما این ساز جزو میراث ما محسوب می‌شود که متاسفانه در طول تاریخ به واسطه اتفاقاتی که روی داده به کشورهای ترک زبان و کشورهای عربی منتقل شده است. وی همچنین ضمن گلایه از محودیت‌هایی که در زمینه موسیقی برای بانوان ایجاد شده، عنوان کرد: من از کسانی که همچنان در مقابل حضور زنان موزیسین در صحنه می‌ایستند هیچ توقعی ندارم. تنها تقاضا دارم که زیاد کتاب بخوانند و با دنیای اطرافشان در ارتباط باشند. همانقدر یک خانم می‌تواند مخرب باشد که یک مرد. اگر قرار باشد تخریب صورت بگیرد جنیسیت در آن مهم نیست. پریچهر خواجه همچنین گفت: سیمین آقارضی اولین خانم نوازنده قانون ایرانی نواز در کشورمان محسوب می‌شود که اولین آلبوم تکنوازی قانون هم از ایشان منتشر شده است. از آنجا که ایشان انسان بسیار عارف مسلکی بودند هرگز در مصاحبه‌هایشان چیزی از خودشان در این باره عنوان نکرده‌اند. من دو کتاب از آثار خانم سیمین آقارضی را که شامل ۸۰ قطعه برای ساز قانون می‌شود، اجرا و منتشر کرده‌ام که به صورت آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارف کودکان   ساز قانون یکی از قدیمی ترین سازهای ایران است،که در ایران هنوز بعضی ها آن را نمی شناسند .اما در بعضی از کشورهای دیگر مانند : ترکیه، عراق ، عربستان و...یکی از معروف ترین سازها است بعضی معتقد هستند ساز قانون متعلق به فارابی بوده ، بعضی های دیگر هم می گویند در قرن ششمهجریدر خراسان و یا در موصل (یکی از شهر های عراق امروزی) پیداشده است ، اما سرمنشا اصلی پیدایش ساز قانون مانند بعضی از ساز های دیگر پنهان مانده است. این ساز دارای یک جعبهٔ چوبی به شکل ذوزنقه است که به وسیلهٔ دو انگشت سبابه و دو مضراب (که میان حلقه ای که به انگشت کرده اند و خود انگشت قرار می گیرند) نواخته می شود. از لحاظ دسته بندی سازها قانون جزء سازهای زهی مضرابی است سیمها از رودهٔ گوسفند یا نوعی نایلون ساخته شده، که به دور گوشیهایی که وضع ستونی دارند، پیچیده می شوند. قانون را ابتدا استاد مهدی مفتاح به موسیقی ایران وارد کرد. بعد از قرن ها که این ساز در موسیقی ایرانی حضوری نداشت. اما تا سال های سال، نام «قانون» و «سیمین» با هم برده می شد. سهم مهم هنر خانم سیمین آقا رضی در شناساندن این ساز فراموش نمی شود. سیمین آقارضی در پانزدهم آذر ماه سال1317 در تهران و در خانواده ای هنر دوست و هنر پرور زاده شد. او با بهره گیری از آموزش های هنرمند فقید محمود ذوالفنون،ردیف های ویولن را به طور کامل نزد استاد زنده یاد ابوالحسن خان صبا آموخت.و.پیانو را نزد استاد جواد معروفی،قانون را نزد استاد مهدی مفتاح،آواز را از استاد غلامحسین بنان و تنبک را نزد استاد حسین تهرانی فراگرفت.علاوه بر سازهای نامبرده وی با نواختن رباب،بربط،قیچک و کمانچه نیز آشنایی کامل داشت. . از سال 1341 ارکستری را به نام (ارکستر سیمین)بنیاد نهاد.آهنگ های این ارکستر را خود می ساخت وتکنوازی های آن را هم خود می نواخت.در اواخر دهه چهل به عنوان تکنواز قانون به استخدام رادیو درآمد و در ارکسترهای بزرگی مانند گلها،سازهای ملی و...مشارکتی پربار داشت. نوازندگی در موسیقی سریال های «امام علی(ع)»، «تنهاترین سردار»، «مسافر ری»، «روز واقعه» و بسیاری دیگر از کارهای تاریخی دیگر با نوای سرپنجه های سیمین آقارضی بر ساز قانون همراه است. این هنرمند پس از گذراندن یک دوره بیماری در 22 دی ماه سال 88 دار فانی را وداع گفت.

ارف کودکان   برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش پیانو در آموزشگاه موسیقی کمان پیانو مشهورترین ساز کلیددار است و مهم‌ترین و قوی‌ترین ساز از خانواده سازهای کلاویه‌ای. در موسیقی پاپ پرکاربردترین ساز، پیانو است که البته در سبک‌های دیگر نیز حضور پررنگی دارد. آموزشگاه موسیقی کمان واقع در محدوده جنت‌آباد در شهر تهران، افتخار دارد تا زمینه آموزش و فراگیری مهم‌ترین ساز جهانی را بر عهده داشته باشد. دوره‌های آموزش پیانو مقدماتی و آموزش پیانو تخصصی و حرفه ای، دو سطح مهم و پرمخاطب از آموزش پیانو است که در دوره‌های آموزش ساز در آموزشگاه موسیقی کمان برگزار می‌شود. هنرجویان عزیز با شرکت در دوره‌های مقدماتی آموزش پیانو و اتمام آن، می توانند برای شرکت و ثبت‌نام در دوره تخصصی و پیشرفته آموزش پیانو، اقدام کنند. برای اطلاع از روز و ساعت کلاس پیانو، آشنایی با اساتید دوره آموزشی، طول مدت دوره، میزان شهریه و سایر اطلاعات مورد نظر خود، با تلفن‌های تماس آموزشگاه موسیقی کمان در ارتباط باشید.

ارف کودکان   برگزاری بهترین دوره آموزش گیتار در تهران آموزش گیتار که محبوب‌ترین و بهترین ساز زهی در گروه سازهای جهانی است، در آموزشگاه موسیقی کمان برگزار می شود. آموزشگاه موسیقی کمان در محدوده جنت‌آباد تهران واقع شده است و دسترسی به این آموزشگاه برای تمامی مناطق بیست‌و‌دو گانه تهران از طریق وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است. دوره‌های آموزش گیتار در آموزشگاه موسیقی کمان با تدریس استاد مازیار محمدهاشمی برگزار می‌شود. این دوره‌های آموزش گیتار در گروه آموزشی برگزار می‌شوند. دوره های آموزش گیتار مقدماتی و دوره‌های آموزش گیتار پیشرفته. در دوره آموزش گیتار مقدماتی یا مبتدی، هنرجویان عزیز با مبانی موسیقی و همینطور نوازندگی مقدماتی گیتار آشنا می‌شوند. پس از اتمام دوره مقدماتی و انتخاب سبک در نوازندگی گیتار (گیتار کلاسیک، گیتار پاپ، گیتارالکتریک، گیتار آگوستیک، گیتار فلامنکو) می‌تواند در دوره‌های آموزش گیتار تخصصی یا پیشرفته نیز شرکت کند. برای کسب اطلاعات تکمیلی و یا دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان موسیقی آموزشگاه کمان، همین امروز با تلفن‌های آموزشگاه موسیقی کمان تماس بگیرید. ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.

ارف کودکان   موسیقی مقامی خراسان از مشهورترین موسیقی‌ها در سبک فولکلور است که به لطف و هنر هنرمندانش، آوازه جهانی دارد. هنرمندانی كه در سالیان دور به برحسب وقایع و آداب و سنت هایشان، سازی ساخته، آهنگی نواخته و شعری خوانده اند و آن نغمه ها و آوازه ها نسل به نسل ادامه یافته تا امروز كه آوای خوش آن در گوشه و كنار این دیار، بلکه جهان شنیده می شود. آوازه هنر سرپنجه های نوازندگان و آوای خوانندگان موسیقی ریشه دار و كهن این سرزمین به خارج از مرزها رفته و جهانی شده است، استادانی نظیر غلامعلی پورعطایی، عثمان محمدپرست، قربان سلیمانی سفیران موسیقی مقامی خراسان در جهان شدند. موسیقی نواحی یا مقامی گونه ‌ای از موسیقی است كه به نغمه‌ ها و سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران مربوط می شود و پژوهشگران نام های مختلف از جمله فولكلور بر آن گذاشته اند. مشهورترین قطعه در موسیقی مقامی خراسان، «نوایی» نام دارد. قطعه که در میان مردم خراسان به «موسیقی سرزمین» شناخته می‌شود و تا به حال توسط خوانندگان مختلفی اجرا شده است. ترانه زیبای این قطعه طبیب اصفهانی، شاعر قرن دوازدهم است. این قطعه اولین بار توسط استاد غلامعلی پورعطایی اجرا شده است و از بهترین و شناخته‌شده‌ترین آثار استاد پور عطایی محسوب می‌شود. دوتارنوازی زیبای استاد پورعطایی طنین‌انداز جلوه‌ای روشن و اصیل از موسیقی مقامی خراسان است. پیشنهاد امروز ما برای شما هیمن قطعه است. گوش جان بسپارید و رهسپار رویا شوید...